خطر سرطان زای ترکیبات آلی فرار برای شهروندان در هوای شهرها

خطر سرطان زای ترکیبات آلی فرار برای شهروندان در هوای شهرها

به گزارش اعصاب سنج، لرستان مجری طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تحت عنوان بررسی غلظت ترکیبات آلی فرار(vocs) در فضای پمپ بنزین های شهر خرم آباد بر مبنای مدل(openair) را شرح داد.


رجب رشیدی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: گسترش زندگی شهرنشینی به همراه رشد روز افزون صنایع و به دنبال آن متحول شدن شیوه زندگی اجتماعی انسان علاوه بر رفاه و آسایش مسائل و مشکلات عدیده ای از قبیل آلودگی محیط زیست و بخصوص آلودگی هوا را هم به دنبال داشته که امروزه به یکی از دغدغه های مهم جامعه بشری تبدیل گشته است.
وی یادآوری کرد: از بین مهم ترین نیازهای انسان، هوا حیاتی ترین نیاز شناخته شده که اگر اختلالی در آن ایجاد شود ادامه زندگی را ناممکن خواهد نمود. در اهمیت هوای تنفسی همین کافی است که بدانیم انسان بدون غذا می تواند تا چند ماه و بدون آب تا چند روز زنده بماند، اما انسان بدون هوا فقط می تواند تا چند دقیقه زنده بماند. البته آن هم هوای پاک و بدون وجود آلاینده ها مضر و سمی.
رشیدی تاکید کرد: در نتیجه امروز هوای پاک به یکی از اساسی ترین خواسته های جوامع بشری تبدیل گشته است و دولت ها قانون هوای پاک را در سرلوحه کار خود قرار داده اند و قوانینی را برای حراست از پاکیزه نگه داشتن هوا تعیین کرده اند.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: اما تحولات زیست محیطی که متاسفانه بیشتر آنها حاصل مداخلات انسان در ارکان مختلف محیط زیست است، سبب شده که مشکل آلودگی هوا امروزه بعنوان مهم ترین چالش پیش روی بشر تبدیل گردد و سالانه بر اثر فعالیتهای مختلف صنعتی، تجاری و اجتماعی آلاینده های زیادی وارد هوا شوند.
وی اظهار داشت: از بین آلاینده های مختلف هوا در سالهای اخیر ترکیبات آلی فرار پس از ذرات گرد و غبار رایج ترین آلاینده های هوا به حساب می آیند.
رشیدی افزود: امروزه تأثیر ترکیبات آلی فرار در هوای شهرهای بزرگ برروی سلامت افراد جامعه، از چالش های پیش روی متولیان حوزه سلامت بشمار می رود. از آنجاییکه بیشتر این ترکیبات همچون ترکیبات سرطان زا شناخته شده اند در نتیجه وجود این مواد در هوای شهر می تواند سلامت افراد را به شکل جدی مورد تهدید قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه تبخیر از جایگاه های توزیع سوخت یکی از منابع اصلی انتشار ترکیبات آلی فرار بوده که امکان دارد از مخازن ذخیره سوخت، در حین خالی کردن تانکرهای سوخت رسانی به مخزن و یا از سیستم تزریق و پرکردن ماشین ها منتشر شوند، افزود: عواملی مثل آب بند نبودن وسایل مورد استفاده در سیستم توزیع سوخت یا دمای هوا و تعداد موارد سوختگیری می تواند بر میزان انتشار ترکیبات آلی فرار در پمپ بنزین ها اثرگذار باشند.
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان در ادامه اظهار داشت: با عنایت به این که یکی از مهم ترین منابع انتشار این ترکیبات در اتمسفر شهری، انتشار آنها از راه پمپ بنزین ها تشخیص داده شده بنابراین در پژوهش حاضر، مدل انتشار ترکیبات آلی فرار از جایگاه های پمپ بنزین سطح شهر خرم آباد و میزان تاثیر آن بر محیط اطراف مورد بررسی قرار گرفت تا با استفاده از نتایج به دست آمده بتوان نقاط بحرانی سطح این شهر که از پمپ بنزین ها بیشتر متاثر می شوند، شناسایی و هشدارهای لازم به مردم و مسئولین مربوطه داده شود.
وی بیان نمود: نتایج این مطالعه نشان داد که بین پمپ بنزین های سطح شهر خرم آباد از لحاظ انتشار ترکیبات آلی فرار اختلاف معناداری وجود ندارد یعنی همگی در آلودگی هوا به این ترکیبات سمی سهیم هستند. اما بیشترین میانگین غلظت ترکیبات آلی فرار در پمپ بنزینی بود که در پایین میدان امام حسین(ع) شهر خرم آباد قرار دارد و کمترین غلظت این آلاینده های خطرناک هوا در اطراف پمپ بنزین مستقر در منطقه کوی ارتش شهر بود.
رشیدی اضافه کرد: به عبارتی خطر در معرض قرارگیری با این آلاینده های خطرناک برای افرادی که در اطراف پمپ بنزین مستقر در پایین میدان امام حسین(ع) خرم آباد تردد یا ساکن هستند بیشتر از سایر مناطق این شهر است که دلیل این امر تراکم بافت شهری و وجود دو پمپ بنزین نزدیک به هم در این ناحیه از شهر است.
وی افزود: همینطور نتایج این پژوهش نشان داد که در فصول گرم سال مثل بهار و تابستان خطر این ترکیبات سرطان زا بیشتر از فصول سرد مثل پاییز و زمستان است. به عبارت دیگر خطر آلودگی ناشی از این ترکیبات در هوا شهر برای فصول گرم سال به مراتب بیشتر از فصول سرد است.
رشیدی در مورد پیشنهادات و سفارش های لازم هم اظهار داشت: توجه به سالم بودن پمپ های سوخت گیری توسط جایگاه داران پمپ بنزین ها، بررسی مرتبط نازل های سوخت گیری از نظر سالم بودن و نداشتن نشتی، تردد بی مورد سایر افراد در اطراف پمپ بنزین ها، در نظر گرفتن تدابیر لازم برای کاهش دفعات سوخت گیری خودرو توسط مردم؛ مثلاً باک خودرو را به اندازه کافی پر کنند که تا مدتی احتیاج به رجوع مجدد برای سوخت گیری نباشد، پیشگیری از سرریز شدن بنزین از باک خودرو توسط افرادی که سوخت گیری انجام می دهند.



1401/06/28
11:37:06
5.0 / 5
472
تگهای خبر: پزشكی , پیشگیری , دانشگاه , دانشگاه علوم پزشكی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
AsabSanj اعصاب سنج