هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!

هزینه درمان ۸۰۰ هزار مصدوم ترافیکی روی دست نظام سلامت!

به گزارش اعصاب سنج، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار داشت: بر مبنای برآوردهای عرضه شده، علاوه بر حدود بیست هزار فوتی در سال، حوادث ترافیکی سالانه حدود پانصد تا هشتصد هزار مصدوم به جای می گذارد.


علیرضا رزاقی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد هزینه های هنگفتی که حوادث ترافیکی روی دست خانواده ها، وزارت بهداشت و نظام سلامت کشور می گذارد اظهار داشت: مباحث ترافیکی یکی از معضلات سلامت عمومی و اقتصادی نظام سلامت کشور است. در اولین مرحله بسیاری از بزرگواران در حوزه های مختلف خارج از نظام سلامت امکان دارد بگویند حوادث ترافیکی چه ارتباطی با نظام سلامت دارد اما نظام سلامت کشور به صورت کلی برای تمام وقایع و حوادثی که سلامت انسان ها و سلامت جامعه را به خطر می اندازد بخصوص در حوادث ترافیکی ورود پیدا می کند. وی افزود: بر مبنای برآوردهای عرضه شده، علاوه بر حدود بیست هزار فوتی در سال، حوادث ترافیکی سالانه حدود پانصد تا هشتصد هزار مصدوم به جای می گذارد و این مصدومین احتیاج به خدمات درمانی دارند که نظام سلامت متحمل هزینه های بسیار سنگینی می شود. متخصص ارتقای ایمنی راه اضافه کرد: نخستین رتبه مرگ و میر در کشور در ارتباط با حوزه بیماری های قلبی عروقی است که میانگین سنی این آمار برای سنین بالا است. در حوزه حوادث ترافیکی تلفات ما از جوانان کشور است که به لحاظ اقتصادی کشور را بشدت متحمل هزینه می کند. در گزارشات ۲۰۲۳ و ۲۰۱۸ سازمان جهانی بهداشت اشاره شده است که تلفات حوادث ترافیکی به سنین پایین رسیده است و در آن گزارش گفته شده که از سن پنج سال تا بیست و نه سال شامل این تلفات حوادث ترافیکی می شوند. مضاف بر آن بیست هزار فوتی حدود پانزده تا بیست هزار نفر اشخاصی را داریم که گرفتار معلولیت می شوند.
وی ادامه داد: تمام این موارد روی خانواده ها و روی نظام سلامت و در کل روی کشور هزینه های بسیار سنگینی را متحمل می شود. مضاف بر آن بیست هزار فوتی حدود پانزده تا بیست هزار نفر اشخاصی را داریم که گرفتار معلولیت می شوند. و تمام این موارد روی خانواده ها و روی نظام سلامت و در کل روی کشور هزینه های بسیار سنگینی را متحمل می شود. رزاقی بیان کرد:: لازم است تا به شکل ضربتی از شواهد داخلی خود یک برنامه ریزی نماییم برای جلوگیری از فجایع که در آینده امکان دارد روبه روی ما باشد. ما از طرفی بحث جوانی جمعیت را داریم، جوانی جمعیت صرفا زیاد شدن نسل نیست بلکه نگه داشتن و رشد پیدا کردن این نسل برای ساختن نسل بعد خود مساله خیلی مهم تر است. یکی از رسالت های نظام سلامت حفظ و ارتقای سلامت است.
وی اذعان کرد: برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان داده است ما سالانه در کشور چیزی حدود بین سه تا پنج درصد و در بعضی مطالعات شش تا هشت درصد معادل تولید ناخالصی داخلی کشور در اثر حوادث ترافیکی از بین می رود.
حوادث ترافیکی کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر در رتبه مطلوبی نیست رزاقی اظهار داشت: آمار تلفات در کشور ما بالا است. در دنیا رتبه یک تلفات نیستیم اما این وضعیت در شأن کشور ما نیست. وی افزود: در کشور ترکیه تلفات مرگ ومیرهای ناشی از تصادفات به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شش تا هفت نفر است و در ایران این آمار حدود بیست تا بیست و یک نفر است. ما در چهارچوب جدول رتبه جهانی وضعیت خوبی نداریم و زمانیکه ما مقالات علمی را می خواهیم گزارش دهیم خودمان ناراحتیم که چرا این ارقام اینقدر بالا است. عضو هیأت علمی علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: حوادثی که دنیا تجربه کرده و میتوان آنرا کم کرد، چرا همچنان در کشور ما بالا است و این آمار در چهار و پنج سال گذشته روند صعودی در پیش داشته است. رزاقی اعلام نمود: یک سری اقدامات در کشور صورت گرفته است. تلاش سازمان های حقیقی و حقوقی را از نزدیک شاهد بوده ام اما بحث حوادث ترافیکی باید اراده ای قدرتمند و از جایگاه ریاست جمهوری داشته باشد. همینطور پیوست ایمنی ترافیک برای سازمان هایی که ارتباط مستقیم با حوادث ترافیکی دارند حداقل باید شکل گیرد. در وزارت راه ما کمیسیون راه های کشور و در وزارت کشور شورایعالی هماهنگی ترافیکی شهر های کشور را داریم و هر ارگان به سهم خودش در این عرصه فعالیت می کند؛ اما این جدا کار کردن ها بیشتر از این که کمک کننده به حل مساله باشد دارد لطمه می زند. وی اشاره داشت: ما نیازمند یکپارچگی اقدامات میان ارگان های مختلف در بحث حوادث ترافیکی هستیم. تمام ارگان ها دغدغه دارند و پای کار هستند اما باید یک برنامه کلی جامع نوشته شده اجرا شده و عملکرد سازمان ها مورد ارزشیابی قرار گیرد تا به نتیجه مد نظر برسد. همینطور در مردم مطالبه گری ایمنی را باید ایجاد نماییم، مردم مطالبه گری ایمنی از سامان ها نمی کنند. متخصص ارتقای ایمنی راه در انتها تصریح کرد: جلوگیری از حوادث ترافیکی یک مسئولیت اجتماعی مشترک برای همه ارگان ها و مردم در جامعه است و امروز احتیاج به یک نگاه وسیع از جایگاه ریاست محترم جمهور برای ایجاد انسجام و هم افزایی بیشتر است که ارگان ها را با تعریف مسئولیت هر کدام در کنار هم قرار دهد و مطالبه آن مسئولیت ها از ارگان و مطالبه گری در مردم برای حل این مشکل ایجاد شود.

1403/09/02
10:45:45
5.0 / 5
16
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشكی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
AsabSanj اعصاب سنج